tisdag 4 november 2014

Gotland Grand National 2014


Årets Gotland Grand National var ett race som jag verkligen sett fram mot under hela säsongen.


Och det började riktigt bra med en start där jag var iväg inom topp tio och ganska så snart var jag uppe på tredje plats efter Even Heiby och Pela. Försökte hänga på fransmannen Pela till en början men insåg ganska snart att han hade för hög fart för mig och fick släppa för att inte bygga på mig för mycket kramp i armarna.


Låg med på tredje plats under de två första varven till jag gick in för att tanka. Ganska direkt efter det tappade jag tyvärr den övre stötdämpar bulten vilket gjorde hojen riktigt svår körd. Fick gå in i depån igen på tredje varvet för att fixa det och var då nere på sjunde plats. Efter det tycker jag körningen kändes riktigt bra och jag fick upp en bra fart men slog tyvärr omkull på en berghäll och slog sönder gasrullen och ena fotpinnen. Det gjorde att det blev svårkört och jag försökte bara rulla på med bra rull resten av racet.


När jag gick ut på sista varvet låg jag på sjätte plats men tack vare att två framför varande förare bröt kunde jag ta fjärde platsen vilket var en besvikelse mot min målsättning innan racet. Men en placering jag är nöjd över med de problemen som jag hade under racets gång.


Årets GGN bjöd på den torraste banan jag har varit med om på ön vilket gjorde att det gick fort och blev ganska så stalpigt.
Som alltid är det kul med all uppståndelse som blir runt GGN. Blev bland annat intervjuad av SVT sport. GGN och Novemberkåsan är de race som uppmärksammas helt klart mest i media i Sverige.


Segrade i årets race gjorde Pierre Alexander Renet från Frankrike för fjärde gången i rad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar